Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oliefyr - ventiler til styring af vand?

Emne i 'Oliefyr / benzinfyr - ekstra kabine/motorvarmer' startet af AndersKjaergaard, 26 November 2017.

  1. AndersKjaergaard

    AndersKjaergaard Member

    Joined:
    6 September 2015
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W201 - 190 2,3-16
    Km:
    358
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    w201 - 190 300D 603
    Bil nr. 2 Km:
    463
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej! Jeg har Mont. Et oliefyr i en 124’er
    Men når de 2 ventiler som ska styre varmen, kan den det når tænding er fra?
    Eller er der nogen der har Mont det på en 300d som har en ide?
    For vandet løber vel nede fra vandpumpen af og op til ventilerne og ind i varmeapparatet og ud i motoren ikke? :)
     
    Sidst redigeret: 26 November 2017
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Når der IKKE er tænding på, kan vandpumpe på olie fyr åbne ventiler på grund af vandtryk!

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    På kones 230te fyr er sat i serie med varme slanger, så vand fra varme App art altid går gennem fyr. Den eneste ulempe er at man nok ikke kan køre med fyr når bil er varm.,( vand ventil lukker for flow) [​IMG]

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hvis man piller stikket af på Duveventilen så er der fuld gennem gang i ventilen. Så hvis der ikke er spænding på så må der være fuld gennem gang i ventilen. Så skal du have Fyrets elektronik til at styre varmeblæseren så skulle der være varme i kabinen
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "Hvis man piller stikket af på Duveventilen så er der fuld gennem gang i ventilen. Så hvis der ikke er spænding på så må der være fuld gennem gang i ventilen. Så skal du have Fyrets elektronik til at styre varmeblæseren så skulle der være varme i kabinen"
    nemmelig! men man spare noget el arbejde hvis man kan "leve " med regl om ikke at bruge fyr under kørsel(dog kan man godt hvis den er kold)
    men ide er jo at bruge fyr FØR man køre !
    Tror montering i serie (i stedet for med check ventil) er at fyr bliver holdt tørt og varmt under heler bil kørsel !
    begge mine webasto fyr er over 12 år gamle og virker stadig uden rep ! her på w202 (fyr som er overflyttet efter 10 år fra 300D)
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja men du vil opdage, at du mange gange ikke får startet fyret tids nok til, at det kan gøre kabinen varm, så er det rart på sådan en diesel at lade fyret køre videre på den første del af køreturen, så motor og vand hurtigere når driftstemperatur.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "mange gange ikke får startet fyret tids nok til"
    altid !! nu med gsm start!
     
  8. AndersKjaergaard

    AndersKjaergaard Member

    Joined:
    6 September 2015
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W201 - 190 2,3-16
    Km:
    358
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    w201 - 190 300D 603
    Bil nr. 2 Km:
    463
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Tak for svar!
    Men hvad vej løber vandet, er kommet i tvivl da el vandpumpen pumpe vand ned til den “rigtige” vand pumpe, så man vandet vel løbe ind i varme app. I venstre side, altså modsatte side som ventilerne?? Troede den styrede varmen inden det kom ind i varme app.??
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Troede den styrede varmen inden det kom ind i varme app.??
    nej den styre det ved at lukke ventil(strøm til ventil),så vand bliver stående i varme apparat= vandet bliver "koldere! når kold luft ude fra køler vand !
    Så ber man om mere varme åbner ventil (af vand tryk ingen strøm)og der kommer mere varm vand i varme apparat!
    chr
     
    Sidst redigeret: 28 November 2017

Del denne side