Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lambdasonde og M103

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af TC260, 16 Oktober 2017.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    I skal alle have tak for de kompetente indspark, som jeg med min ikke tekniske bagrund er ganske imponeret over. Der sidder vidende folk derude, må jeg sige - håber blot at I også bagefter kan drikke en kold øl sammen med et smil :eek:)

    Lad mig konkretisere sagen, som er helt aktuel. Vi er igang med at klargøre en MB 300SE fra 1987 (W126) til toldsyn. Denne bil var, da jeg hentede den I Tyskland, installeret med katalysator. I forbindelse med klargøring fandt vi ud af at en af årsagerne til den dårlige motorgang var (...udover en defekt luftmassemåler..) at katalysatoren var klappet sammen. Ergo, dette problem skulle løses, men den eneste umiddelbare mulighed var at betale 10.ooo kr. (+ moms) for en ny katalysator hos Mercedes, og det ødelagde ligesom økonomien i projektet. Jeg kunne ikke finde brugte katalysatorer i hverken Danmark (incl. Gørløse) eller Tyskland.

    Min mekaniker forslog derfor at vi afmonterede katalysatoren med henvisning til at der ikke er katalysatorkrav på biler fra før 1990, og monterede en almindelig udstødning i stedet for. Så vidt jeg har kunnet opsnuse blev denne model fra 1985-1989 solgt uden katalysator i Danmark, og blev først solgt med katalysator fra 1989/1990. Der må derfor forventes at være typegodkendelser på begge modeller.

    Her opstod mit oprindelige spørgsmål vedr. fjernelse af lambdasonden.

    På baggrund af jeres input er vi dog endt på at montere den almindelige udstødning (uden katalysator), men med lambasonde gevindet fra katalysatoren påsvejset, så vi bibeholder lambdasonden. Den almindelige udstødning har ikke gevind til lambdasonden. Forventningen er at dette skulle kunne løse problemet, og samtidigt være i overensstemmelse med gældende regler.

    Operationen er ikke foretaget endnu, så eventuelle sidste øjebliks gode råd i den forbindelse er velkomne.

    PS: Skal det forstås sådan at alle MB 300 SE'ere uden katalysator kørte uden lambdasonde fra fabrikken? Og at de kørte med en motorstyring, som var tilpasset dette?
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    lambdasonde på gamle biler (85-90 ) Er der for at beskytte katalysatoren (den kan ikke tåle fed blanding og/eller vil ikke virke hvis blanding ikke er rigtig (katen skal også være varm før den virker )
    og alt jeg skiver er et gæt men jeg tror motorstyring er tilpasset kat (det giver også forkert "modtryk" hvis man fjerne kat/eller den er faldet sammen? men den køre måske ok?? selv om kat er faldet sammen???
    chr
     
  3. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Den kørte dårligt med sammenklappet katalysator - den kunne ikke tage omdrejninger uden at hoste og hakke. Der var ikke nok luftgennemstrømning i udstødningen. Det problem vil blive løst med den almindelige udstødning.
    Om det så giver problemer med motorstyringen - det er der måske nogen der endeligt kan svare på?
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis du vælger denne løsning kan bilen aldrig gå igennem syn, udstødning eller udledningen bliver aldtid testet og vil ikke kunne opfylde krav pga. manglende katalysator, køretøjer uden katalysator må forurene mere, men får synsmanden øje på lambdasonden og det gør han! så går den ikke igennem syn uden en katalysator da disse 2 ting altid følges ad...

    Derfor skal begge dele fjernes (inden syn) eller du må købe en katalysator og montere den..
     
  6. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Ja, den melding kunne jeg godt frygte..... Det er bare ikke helt logisk, hvis modellen rent faktisk har kørt uden katalysator i de år, og hvis denne ikke forurener mere end en der originalt har kørt uden katalysator.

    Det kan være at jeg ender med et omsyn - så må jeg på jagt efter katalysatoren.
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hvad med simpelthen at få svejst en uoriginal kat imellem de originale rør, hvis de ellers er okay. Så har du lidt tid at løbe på, inden rørene ruster igennem i svejsningerne, og bilen skal til syn igen. For hvis en ny koster 10.000,- plus moms (det lyder da godt nok også helt sindssygt - så meget mener jeg ikke min koster), så er der da en hel del penge at give af.


    EDIT: okay, min egen som original koster 8500,- i Tyskland - så den er pænt dyr. Heldigvis kan en uoriginal i 1A-kvalitet købes hos te-taxiteile.de for ca. 3000,-. Og jeg kan godt se at de INTET fører til W126, vedr. udstødninger, så den er åbenbart sværere at skaffe dele til.
     
    Sidst redigeret: 25 Oktober 2017
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Som I kan se i de links, jeg har lagt til brugte, tyske katalysatorer, så er det originale design med to bukkede rørføringer gennem en lang kat. lidt speciel, og derfor nok ikke lige så let at DIY, hvis løsningen skal være plug&play på mellempot. Jeg ville skaffe en brugt. Prisen er bl.a. høj, fordi indmaden er belagt med platin/palladium/rhodium. Rimelig dyrt ædelmetal.
     
    Sidst redigeret: 25 Oktober 2017
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Om det er logisk eller ej, vil jeg opfordre til at der vælges en løsning som kontinuerligt kan fungere det mener jeg er logisk, det giver mest glæde ved ejerskab samt en løsning der ikke omfatter omsyn pga. eller kedelige søforklaringer når man skal til syn en anden gang..

    det er enten eller, viser man en lambdasonde ifb. syn, har man automatisk underkasted sig de gældende regler for udstødningsnormer for biler med katalysator osv..

    mit engagement i dette indlæg er blot for at vejlede til at man vælger en gangbar løsning som kan holde i flere år frem uden at lave det om osv..
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan ikke fjerne lambda sonden, da ECUen ville gå i et primitivt nødprogram og fede blandingen op, for at skåne motoren = den dumper til syn.
    Jeg ville anbefale at du bare udskifter katten/svejser i ny i og beholder det originale forrør, da kvaliteten på det er langt højere end de uoriginale der svømmer rundt på markede. Rent teknisk, står der også i bilens stel nummer, at den er født med katalysator, så er lidt omstændigt at få ændret det.
    Med katalysator, slipper du også for den fæle udstødningslugt som hænger flere timer efter i tøjet, hvis man står i nærheden af udstødningen.

    Håber du får løst problemet og tillykke med din nye bil :)
     

Del denne side