Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårlig motorgang - 3,0E motor

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af TC260, 7 Juni 2017.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har problemer med motoren i en 300 SE (årgang 1987), og håber at I kan hjælpe med fejlsøgning.

    Motoren har længe fungeret helt normalt, men under kørsel ændrede dette sig pludseligt. Den fik pludselig dårlig motorgang, begyndte at ose umanerligt og gik i stå uden at kunne genstartes. Den står nu opmagasineret.

    Jeg kan nu godt starte motoren, men motorgangen er elendig, den oser med tyk sort og meget giftigt lugtende røg, og vil ikke tage omdrejninger. Jeg tænker at der er tale om dårlig forbrænding og dermed et tændings- eller indsprøjtningsproblem. Jeg tænker også at det at det pludseligt opstod indikerer at et eller andet er futtet af.

    Vi har checket rotor, tændrør og strømfordelerdæksel, som lader til at være i orden. Vi har skiftet indsprøjtningsføleren, hvilket ikke ændrede noget. Jeg tænker desuden at det ikke kan være mængdefordeleren, idet den vel ikke pludseligt går i stykker.

    Mine bedste bud lige nu at prøve at skifte lambdasonden og/eller tændspolen.

    Har I nogle ideer til fejlsøgning?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Indsprøjtnings sensoren. Hvad menes med dette? Der er mange sensorer til Indsprøjtnings styring. Uanset så tænker jeg hvis det er noget med lugt og dårlig "sporadisk" ikke konsekvent fejl tænding af cylinder tænding. Så du ude i enten tændspolen nu det andede er tjekket. Eller mere sandsynligt med dårlig lugt osv. Brændstof tilførsel / falsk luft fra flækket gammelt mørt gummislange til luft reguleringen omkring indsugning gs manifolden da dette ikke kan kompensere for fordi det er efter luftmængde måler pladen.

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  3. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg mener den grønne føler med de to ben, som sidder bagerst på motoren (op ad ventildækslet).
    Fejlen er ikke sporadisk men konsekvent - den er der hele tiden.

    Kan det hjælpe på diagnosen eller er vi stadig ude i tændspolen eller en flækket luftslange?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Eventuelt en utæt vacum slange.
    Typisk hvis tændingen har fugt og fejltænder, så kan den godt skyde en vacumslange af.
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay, det lader til at jeg skal jagte en flækket vakuumslange, og alternativt tændspolen. Den er det jo lige til at starte med at skifte.

    Der er ikke nogen af jer der mener at det kan være en defekt lambdasonde? Jeg ville have troet at symptomerne passede på netop det problem.

    Ved samme lejlighed - hvad er det for en blå føler på billedet?

    Den er ikke tilsluttet på min, og der er ikke nogen ledning i nærheden som kan være hoppet af.
     

    Attached Files:

  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Såfremt der kommer sort røg indikerer det dårlig forbrænding af brændstof, lav en kompressionstest så du ikke spilder for meget tid . Den ekstra føler er til aircondition hvis den har det...

    Sendt fra min Lenovo A6020a40 med Tapatalk
     
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har nu fået kigget på bilen.

    Jeg har lavet en kompressiontest, hvilket gav følgende værdier (per cylinder): Nr. 1 = 152 PSI, Nr. 2 = 150 PSI, Nr. 3 = 150 PSI, Nr. 4 = 150, Nr. 5 = 150 PSI, og Nr. 6 = 141 PSI. Jeg lavede kun en "tør" test og ikke en "våd" test med olie i cylindrene. Det skal desuden siges at testen blev lavet med "lunken" og ikke varm motor, idet motoren ikke kunne holdes i gang længe nok til at nå driftstemperatur. De værdier er vel egentlig fine selvom cylinder 6 er en smule lavere end de andre?

    Jeg har desuden sat en ny tændspole på, ligesom jeg har udbedret et par flækkede slanger. Der er mange vakuumslanger på den, så der kan godt være revner jeg ikke umiddelbart har fundet.

    Ovenstående tiltag gav en lille fodbedring - jeg kunne en enkelt gang få den til at tage omdrejninger som "i gamle dage" (inden den døde igen...) - men det generelle problem med dårlig motorgang og giftig røg er der stadig.

    Hvad gør jeg nu? Gode ideer modtages gerne!

    Hvad kan jeg teste med Brabus' kodetester på denne model?

    Til info har bilen stået stille i 8 år (selvom den jævnligt er blevet luftet på en markvej) hvilket betyder at benzinen er 8 år gammel. Har det nogen betydning?
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    8 år gammel benzin!! det er ubrugeligt. Efter max et år i tanken, så skal benzinen skiftes.

    Ny benzin + benzinfilter på.
    Tjek samtidige strømfordeleren, at den ikke er fyldt med fugt og grøn ir.. I så fald, så få den skiftet.
     
  9. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Den har faktisk allerede fået nyt benzinfilter (og -pumpe), men resten af benzinen skal skiftes. Der er ikke meget tilbage i tanken, så jeg tænker at man bare kan fylde en masse nyt oveni.

    Strømfordelen er fin og uden ir, fugt eller lignende, så den burde være ok.

    Har I andre bud?

    Fejlen opstod opstod pludseligt under en køretur, så jeg tænker at vi er ude i noget elektrisk der er futtet af (eller den omtalte vakuumslange).
     
  10. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Har I ikke flere bud?
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Få lige fyldt en ordentlig klat nyt Benz på og så tager vi andre bud herefter :D

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  12. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg prøver det og vender tilbage.
     
  13. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Som afslutning på denne tråd kommer her status, idet problemet nu er løst. Efter udskiftning af mængdefordeleren og luftmassemåleren (den samlede enhed) kører bilen nu igen som dengang den forlod fabrikken, så det er en stor fornøjelse!
     
    • Like Like x 1
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej super tak for tilbagemelding! Efter udskiftning af mængdefordeleren og luftmassemåleren hvor fik du fat i det ? og pris?
    chr
     
    • Like Like x 1
  15. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det var gode, gamle ebay.de der var leveringsdygtig i en enhed - se nedenfor. Enheden skulle angiveligt kun have 150.000 km på bagen. Jeg købte det til lager for 1 år siden, og nu er det så taget i brug.
    Benzinfordeler1-September2016.jpg
     

Del denne side