Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 som investeringsobjekt

Emne i 'Veteran & Klassisk relaterede indlæg' startet af Eddie, 4 August 2017.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hej.

    Er der nogen som har set denne artikel fra InsideBusiness. Her fremhæves bl.a. W124 som en "investeringsbil", som åbenbart er noget af det sidste nye som investorer er begyndt at kaste sig over, idet det kan give bedre afkast end aktier på kort sigt.

    Jeg har selvfølgelig selv lagt mærke til at de stiger en del, men at der i det hele taget er et begreb som "investeringsbil", har jeg ikke bemærket før. Men jeg synes de overser W201, som bør ligge med i gruppen.

    Det er nu også meget sjovt at tage et kig på redaktørens biljagt på en investeringsbil i Tyskland.

    http://ib.dk/9785-2/
     
  2. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    w201 er da i høj grad en investeringsbil. NØJ de er blevet dyre i Tyskland !!
     
  3. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Ja, jeg læste artiklen forleden. Her i sommer har jeg tilbragt 3 uger på Costa del sol og cruiset rundt i min c124 med åbne vinduer og soltaget åbnet. Jeg var forbi en bilhandler som havde en BMW M6 stående til en overkommelig pris 38teu. Han ville meget gerne have min c124 i bytte, han nævnte at de efterhånden var sjældne fordi tyskerne har støvsuget markedet. Men jeg nænner ikke at skille mig af med den. w124en kører der stadig en del af dernede men de fleste ser trætte ud men de er jo også 25 - 30år. Jeg har nu tillagt mig den vane at hilse på w201, w124 og w140 bilerne, de fleste har et smil på læben.
    :hands:
     
  4. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Har godt læst artiklen og vil da os gi dem ret i at w124 er ved og kaste et øje på. Der er ikke mange tilbage i god stand. De fleste er ruste væk og ellers er de i så dårlig stand at det ikke kan gå og renover dem op til god stand. Det er jo os det sidste rigtig Mercedes ;)

    w201 er os kommet med op. Men mest 16v modellerne og 2.6 hvis de rigtig fine. Og selvfølgelig Evo, men dem kan man jo glemme alt om :oh:

    Selv købte jeg en 280 TE fra 1995 af til meget fornuftige penge i vinteres, i god stand. Den bliver renovert hen af vejen, så den kommer helt op på mærkerne
     
  5. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er en interessant artikel og der bare er længere og længere mellem de rigtig fine W124'ere og W201'ere. Jeg har selv lagt mærke til at cabriolet'erne efterhånden er kommet godt op i pris og jeg håber jeg får lov til at beholde min i mange år endnu. Det er ren køreglæde at cruise en tur i hende og jeg smiler stadig hver gang jeg sætter mig ind i hende og nyder synet af stjernen på kølerhjelmen og den specielle Mercedes-duft. Jeg var for noget tid siden ude og trille en tur med en veninde fordi vi skulle ned i det lokale byggemarked. Imod os kom der kørende en nyere SLK og hun spurgte om jeg ikke skulle have sådan en i stedet for. Jeg svarede at den er der jo ikke charme og blikfang i (økonomien er heller ikke til det). Da vi kom ud af byggemarked stod der en mindre flok mennesker og beundrede min Mercedes og jeg grinte lidt og sagde "der kan du selv se". Fed oplevelse ha ha. Men det er dejligt at se der trods alt stadig kører nogle flotte og velplejet W124'ere rundt derude. Jeg vender mig stadig rundt og kigger langt efter dem.
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Min personlige mening er at en del af prisstigningerne hænger sammen med den "retro"-bølge, som kom efter den sidste finanskrise. Folk blev opmærksom på de ældre ting igen, efter at have været opslugt af en forbrugs-bølge før krisen. Det er ikke kun ældre MB'ere, men over hele linien af veteran- og klassiske biler, at der har været prisstigninger. Og ud over biler har jeg også en interesse for retrogaming, hvilket kræver at man anskaffer sig ældre spillekonsoller. For visse af disse maskiner, er priserne simpelthen gået gennem loftet på - for en Amiga 1200 er prisen mere end 3-doblet, siden 2012, det er ikke usædvanligt at de kan være langt dyrere end moderne udstyr. Så for mig er det en bølge, som går igen over hele spekteret, og ikke kun på klassiske biler.

    Men jeg tror så til gengæld at priserne kommer til at hænge ved på vores type af biler, selvom bølgen skulle klinge af. Godt nok er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, men til næste år falder det i hak med de nye implementerede regler for veteranbiler, og dermed starter de første årgange af 201 og 124 med at stige voldsomt i afgiftsbetaling ved import (omkring 115.000,- PLUS for min egen ved 40%) - dette betyder at importbiler bliver faktor 2-4 stykker dyrere end de faktiske nuværende priser for mellem-modellerne, og det vil sætte importen i stå, vedrørende en del af modellerne (til gengæld bliver der nok en del reservedele til salg i første omgang med dem som havde en model uden afgift i garagen). Dette bør hæve priserne fast, idet der så også bliver et lavere udbud af biler. Man kan også se mod W123 som er galoperet afsted i priserne, som at have et sammenlignings-punkt.

    Det der kan tælle imod dette, er at det stadig er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, selvom afgifterne låses fast af SKAT. I første omgang sker der nok ikke det store med priserne, og det kan fastholde priserne på nuværende punkt, hvis retrobølgen klinger af. En anden ting er at professionelle investorer begynder at kaste sig over et privat marked, og dermed skaber kunstigt behov/udbud. Problemet ligger mest i, hvis retrobølgen klinger af, og investorene har mange biler på lager. Det vil reelt skabe en sprængt-boble-situation, som ingen har gavn af.

    Men det er alt sammen teori, og har i princippet intet med bilerne at gøre. Det er ligesom at købe et hus - man skal købe det for at BO i det, og ikke i håbet om at tjene penge. Det fortjener bilerne heller ikke... bmw_go_away


    PS.: jeg bryder mig personligt ikke om at investorer kaster sig over et privat område. Det minder mig stærkt om et fænomen, vi kalder for "scalpers" indenfor retrogaming. De er... ikke særligt højt anset... inden for retrogaming, hvis jeg skal sige det MEGET pænt. Niveauet ligger omkring rotter, men problemet er at der altid er nogle som er villige til at give prisen til en scalper, så miljøet er reelt selv ude om det. Scalpers har i den grad været med til at ødelægge retrogaming-miljøet, ved at drive priserne på himmelflugt.
     
    Sidst redigeret: 9 August 2017

Del denne side