Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sætter ud ved acceleration 230e aut. 1985 ke-jetronic

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af kasperboel, 18 Juni 2017.

  1. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Motoren sætter ved acceleration, den går ikke i stå, men accelererer ujævnt/"hugger".
    Det forekommer dog ikke konstant og kan bedst forklares ved min jævnlige 120 km lange køretur:
    De første ca. 40 km er på landevej og med en hastighed svingende omkring de ca. 80 km/h.... her sætter den ud hver gang jeg accelerer uanset min hastighed.
    Herefter fortsætter jeg på motorvej hvor jeg kører konstant 120/130 km/h ca 70 km uden at mærke problemer når først jeg er kommet op i fart.
    Efter motorvej fortsætter jeg bykørsel/landevej de sidste10 km og så der er intet problem når jeg accelererer...

    Er der nogen her som kan hjælpe/ kender til problemet?

    Hilsen Kasper
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Fugt i strømfordeler ?
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville også sige at det lyder som strømfordeler fejl
     
  4. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, og tak til jer begge.
    Jeg har nu tørret og sprayet strømfordeler ind- og udvendigt samt tændkabler med Pronto.
    Det har desværre ikke ændret ved at motoren "sætter ud/hugger" ved acceleration.

    Tændrør er relativ nye, ca. 10 - 15.000 km.
    Kan det tænkes at det handler om tændkablerne, og kan de kontrolleres ved modstandsmåling.
    Jeg vil inspicere strømfordelerdækslet nærmere, en defekt/revne kunne vel også være en mulighed.

    I øvrigt er det min erfaring, at det elektriske generelt giver problemer på den aldrende bil med dårlige forbindelse.....

    Yderligere råd er bestemt velkomne.

    Mvh
    Kasper
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Jeg har nu tørret og sprayet strømfordeler ind- og udvendigt samt tændkabler med Pronto.

    Du bør sætte nye dele på (strømfordeler)
    Chr
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det er svært diagnosticere helt præcist, men prøv med nogle nye tændings dele, de tidlige w124 med m102 motor har manuel justerbar luftskyder og tændingen stilles også manuelt + vakum, da der ikke sidder svinghjulsføler på denne model..
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ny rotor, ville jeg først prøve med, det lyder lidt specielt med fugt i disse dage og med en længere køretur.
    Nye dele på af god kvalitet, så du kørende igen.
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Bare til info... selvom det er rigtigt mange år siden at jeg blev udlært mekaniker, mener jeg at når først der har været fugt i en fordeler (og bilen har kørt), så danner gnisten et kulspor som forbliver siddende. Dermed skal der mindre og mindre fugt til, for at sporet bliver større og større, og til sidst kan gnisten springe uden kontrol. Derfor skal dæksel og/eller rotor skiftes, og det er ikke nok med en aftørring og silikonespray, som flere også nævner herover. Men nu kender du baggrunden... :)
     
  9. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak til jer alle.......

    Og herfra en status :)

    Fordelerdæksel og tændkabler er nu skiftet, og det gav ingen forskel.

    Rotor mangler skift, og det må blive det næste.

    Og her lidt supplerende:
    I starten var det kun sjældent og i kortere perioder at den satte ud/ujævn acceleration (og "prutter"), nu er det bare konstant. Men som tidligere beskrevet forsvinder det efter en tur på motorvej. Men nu er det sådan, at det kommer igen efter nogle km når jeg har forladt motorvejen.

    Er det rigtigt forstået, at når I stiller skarpt på strømfordeler skyldes det, at når man accelererer bliver benzinblandingen noget federe, hvilket stiller større krav til gnisten i tændrøret?

    Luftskyder? Er det luftmængdemåleren?

    Tænding justeres manuelt? Sker justeringen kun ved accelleration således at en defekt vacum slange kunne give samme symptomer?

    Endnu engang tak til jer......

    Mvh
    Kasper
     
  10. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Om det er fordi de ikke have en rotor ved jeg ikke, men man skifter altid dæksel og rotor samtidig. Hvis jeg var dig ville jeg skifte tændrør også, uanset om de fejler noget eller ej, de er billige og så er du 100 % sikker på at de er i orden. Hvad med benzin filter, er det noget du har haft fat i. Hvis du skifter det, så hæl noget af benzinen fra filteret ud på et stykke hvidt papir , så kan du evt se om der skulle være vand i benzinen. Kan vel også være benzin tilførelse eller retur løbet der er noget gal med.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er i 9 ud af 10 tilfælde ALTID rotoren der bliver dårlig, knækker elektroden eller slides ned i kullet bag rotoren.
    Jeg har set det mange gange og de har som oftest også det symptom nogle gange at de simpelthen bare dør og så strander man bare i vejkanten og bilen vil tørne starteren men ikke starte.
    Rotoren blev af samme årsag ændret på M104 motoren til fast elektrode i stedte for det kul på en fjeder der sider på en M103 motor og M102

    Med dårlig tænding forstået på den måde når den ikke er stærk nok, så vil du mest opleve udsættere ved sejtræk i bunden, her er der størst krav til en god gnist. vakum mangel til tændings avancering vil ikke give dig sporadisk dårlig tænding, blot dårligere motorgang eller helt udsætte.
     
  12. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Status.....
    Nu blev også rotoren skiftet, men ej heller det løste problemet.
    Herefter skiftede jeg både tændrør og brændstoffilter, hvilket tilsyneladende har løst problemet. Jeg har ikke kørt så langt endnu, men indtil videre uden problemer.
    Hvorvidt det så var tændrør elle brændstoffilteret der gjorde forskellen er uvist.

    Jeg tror nu mest på, at det var tændrørene ud fra de symptomer den havde. Tændrørene var dog i forvejen relativ nye og så ej heller sønderligt slidte ud. Derfor har jeg mistanke til, at tændspole og/eller tændingsmodulet er ved at være færdigt. Men nu får vi at se.

    Mvh Kasper
     
  13. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg har døjet med et lignende problem i rigtig lang tid, sådan lidt on/off,- på min 300E-24,- ikke sikkert man kan drage en paralel mellem de to motorer,- men på den seneste var det nærmest problemet der var en standardtilstand,- jeg besluttede at prøve at skifte tændrør og tændspole,- under den seance tog jeg noget slibepapir og lige nussede lidt på kabelsko, på både strømkabler og stelledninger og kontaktflader til stel ved tændspolen, + jeg havde afmonteret batteri kabler.

    Jeg ved ikke hvilken af de ting jeg har gjort der har hjulpet,- men motoren sprang igang som en raket, (kold) og har kørt fejlfrit i de få km jeg har kørt til nu,- (håber det fortsætter sådan) ,- men nu må vi se... så tænkte at tændspolen kunne være næste ting at skifte for dig også ::)
     
  14. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tja...
    Jeg har "nusset" forbindelserne til tændspolen og også skiftet stelledningen fra tændspolen til motorblokken som synligt var noget "mør"... uden at det dog hjalp...
    Men det ændrer ikke ved, at jeg tænker at tændspole/tændingsmudul er ved at være færdig.

    Jeg er tæt på at købe ny tændspole og modul, da jeg ikke mener at tændrørenes tilstand da jeg skiftede dem, burde medføre de symptomer som jeg har oplevet, hvis ellers øvrige tændingsdele er OK.

    Mvh Kasper
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot lidt erfaring til deling omkring det at se synlig slitage og defekter, så kan netop tændrør nok være noget nær det sværeste og se defekter på, ved blot at kikke på det. har haft nye tændrør som var defekte og gnisten under "opsyn" kunne ses springe periodisk mellem elektrode ud gennem porcelænet til gevinnet nede i røret. samt nogle der bare når de enten er kolde eller når de bliver varme bare ikke fungere godt/kraftig nok.

    Men ellers så er tændspolen nok også den del samt dens stelledning der oftes helt er blevet glemt i bilens levetid når alt andet er udskiftet med tændrør fordeler og kabler osv. så en god ting og skifte så man ved den er frisk og i orden.
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har du prøvet at måle om den kan holde benzintrykket?
    Tænker her en dårlig regulator, benzinpumpe eller tilstoppet filter.
     
  17. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Status.....
    Som tidligere skrevet forsvandt problemet da jeg skiftede tændrørene samt benzinfilteret. Min egen teori er, at grunden til at motoren satte ud/var ujævn ved acc. skyldtes defekte/delvis defekte tændrør.
    Meeen efter at jeg har kørt et par hundrede kilometer begynder den nu igen så småt at få samme symptomer (også ved korte ture).
    Da jeg efterhånde er ret sikker på at det er defekter ved tændingssystemet har jeg nu også skiftet tændspolen..... det har tilsyneladende hjulpet, dog med det forbehold, at jeg endnu ikke har kørt ret langt.
    Har nu skiftet: fordelerdæksel, rotor, tændkabler, tændrør, tændspole og renset alle lednings og stelforbindelser ved strømfordeler/tændingsmodul/tændspole samt skiftet benzinfilter.
    Tændingsmodulet (elektronisk knikser) er således ikke skiftet, men jeg tænker, at det er et enten-eller modul således at forstå, at hvis det er defekt vil motoren slet ikke starte.....

    Jeg er nu spændt på om mine problemer er løst efter seneste skift af tændspole.

    mvh Kasper
     
  18. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Status......... Beklager min sene udmelding :(
    Mit problem er helt forsvundet nu.
    Det forsvandt først helt og aldeles efter at jeg over et par tankfulde havde tilsat en vædske (vist nok købt i Biltema) som skulle rense "systemet".
    Så nu kører den som en drøm...... Nå ja, andre problemer opstår, men det er jo en ældre pige, så det er vel forventelig :)
    Tak til jer alle.....
     
    • Like Like x 1

Del denne side