Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lavt Olietryk m103 3,0 løst

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Kajgh, 8 Maj 2017.

  1. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej

    Jeg søger et godt råd.
    Jeg har lige skiftet toppakning i min bil og samtidigt fik den skiftet olie og filter og selvfølgelige kølevæske.
    Nu har jeg kørt 350 km uden problemer.
    Igår aftes da jeg skulle ud og køre kom olietrykket ikke op på mere end små 3 bar og 1,5 i tomgang.

    Har så lige haft et rigtigt manometer på, den giver 1 bar i tomgang og 2 bar ved 3500 Rpm på kold olie.
    Det synes jeg jo er lidt for lidt.
    Olien er 10-40
    Motoreren er en m103 3,0

    Mit spørgsmål er så, er der en tryk regulator i systemet og er der nogen som ved hvor den sidder ?
    For jeg tænker om der kan sidde noget skidt i den så den lukker noget af trykket af konstant.

    Ellers er jeg åben for gode råd.

    Heldigvis er vinterøsen ikke pakket helt væk endnu

    Hulen Kaj
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    prøv med nyt olie filter og se hvad der sker, hvis det ikke hjælper skal du ind i oliepumpen og kigge, der sidder en ventil og en fjeder inden i pumpen, ellers er det selve pumpen eller lejerne i motoren der er slidt ned...
     
  3. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tak for svar.

    Bestiller et nyt filter igen

    Ellers må bundkarret af, men tænker der er kommet noget skidt i den kugle så den lukker trykket ud da det bare er sket fra den ene til den anden dag.
    Motoren har ikke nogen mislyde så tror ikke det er et leje den er gal med.
    Motoren har kørt lige omkring 300000 så synes der burde være et par km tilbage i den endnu.
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Der bør i hvert fald mindst være 150.000 km i den endnu - min originale M103 2.6 snurrer stadig lystigt, og med masser af olietryk - jeg er i tvivl om jeg nogensinde får brug for den ekstra. :)

    500.000 km - here i come (eventually)... :D
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det kan være svært at estimere motorens levetid eller stand udelukken på km stand,, særligt hvis man er ejer nummer 10 eller derover, nogen gange kan en motor der har kørt 400.000 være mere sund og lydløs end en der har gået 150.000 det kan alt sammen koges ned til hvordan den er blevet kørt og passet :)
     
    • Like Like x 1
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du søger lidt indsigt i hvordan olie vejen fungere og jeg ved lidt efter at have haft store alu stumper op igennem oliepumpen og efterfølgende sidene i filtret.

    Det hele starter nede ved pumpen. den har en si der sortere de største dele fra.
    Herefter sider der en tryk ventil som lukker alt over 5 Bar ud i bundkaret, så er denne belvet træt lukker den det ud før, men det burde intet have med
    at gøre du kun har 1 bar i tomgang. så udeluk den "for nu"
    Mercedes forskriver i øvrigt at dit olietryk i tomgang max må droppe til 0,3 Bar og straks skal stige til 3 bar ved tryk på gassen dog senest ved 3000 Omdrejninger. men når det er sagt er det jo på bunden når motoren er dårlig.

    Herefter køre det op igennem blokkens olie kanal til oliefilter konsollen som er noget mere sofistikeret end de fleste ved.
    Så derfor synes jeg selv du skal studere Manualen over dennes funktion da den indeholder ca. 4 ventiler og div. kanaler og funktioner.

    http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/18-1000.pdf
     
  7. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Og jeg vil lige supplere med en bemærkning om olie.....
    Så du skrev 10-40 olie og det er det eneste rigtige til denne motor i en delsyntetisk udgave.
    Lad være med at falde for fristelsen til at hælde dyre fine olier på....det gør ikke noget godt for olietrykket i tomgang og slet ikke ved varm motor.
    Desuden er der den mulighed at din olietryksmåler er defekt, viser forkert eller måske er blevet beskadiget i forbindelse med rep ?
    På et tidspunkt troede jeg faktisk min var defekt....så jeg købte en ny original og satte på ( som jeg stadig har hvis det er?....) men det viste sig at være......ja netop olien der var for "god".
    Efter den erfaring har jeg lige siden ikke ofret "for meget" på olie.
    Et ekstra skift er økonomisk bedre givet ud......
    Det er nu ved at være 100000km siden og uden probs overhovedet......
     
    Sidst redigeret: 14 Maj 2017
  8. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Lige en lille Update

    Har haft olie filter konsollen pillet af ingen fejl at spotte der men så ville jeg skære olie filteret op og kigge i det.
    Der er desværre små metal partikler i det os flere end jeg synes er godt.
    De er så ikke magnetiske så håber lidt det rester fra planslebningen af topstykket der har sat et eller andet sted og jeg ikke har fået vasket ud.

    Jeg tænker næste skridt er af med bundkarret og ind og kigge til oliepumpen.

    Har os overvejet at hælde noget tykkere olie på også se om det kan "skylle"/presse skidtet ud af reduktions ventilen, men det vil nok være rart at komme ind og kigge til under motoren.

    Nogen der ved om fremgangs måden er af med krængnings stabiatoren også løfte motoren lidt op også det trække det forud og ned af om det så kan gå forbi køleren ?

    Det er ikke bilen olietryks indicator som er galt med, har haft et manometer sat på og olien har bare været en almindelig Castrol olie
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har du målt olietrykket mekanisk eller stoler du blindt på det den skriver i instrumentbordet?
     
  10. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg har sat en rigtig olietryks tester/manometer på hvor motorens egen sensor sidder
    Værktøjet beregnet til den opgave så er sikker på det ikke er indikations fejl.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Oliefilter konsollen afmonteret og ingen fejl at spotte siger du, er du sikker på det? virker alle ventiler som de skal hvis der sider metal partikler / stumper? en anden væsentlig detalje er at hvis vi nu antager for forståelsens skyld at olie kanalen til dit topstykke var helt lukket til, vil dit olietryk så stige eller falde... det vil stige ! så der finder du ikke forklaringen på et "lavere" olietryk.
    Et lavere olietryk skal findes i at olievejen er blevet nemmere/slitage om det så er lejer, dyser, ventiler eller utætheder er så næste spørgsmål. derfor jeg ikke tror du skal antage at ventilerne i din oliefilter konsol "bare ser ok ud"
    i øvrigt vil alt olietryk over 2 bar sendes direkte uden om oliefiltret og ned til krumtaps lejerne hvilket med metal partikler måske har skabt det slitage der er årsagen til det faldet olietryk... Jeg gætter bare. Jeg har selv haft metal i oliefiltret, men her snakker vi om store kæmpe stykker alustykker som kom fra afknækkede olie dyse spidser til undersmøring af stemplerne og når dyse spidsen er knækket af, så er hullet 3 gange så stort på dysen som så gav mig et faldet olietryk til 1 bar i tomgang og steg langsomt til 3 bar ved 2500 omdrejninger. men her var de så store at metal stykkerne ikke kunne komme igennem olie filtret, men da noget af trykket sendes direkte uden om filtret så fangede jeg en stump i bypass ventilen i konsollen som så holdte denne ventil åben trods der ikke var 2 bars tryk.. så store er dine partikler nok neppe og du her heller ikke nogen undersmørings dyser på en M103 motor. men det kan være en svær jagt du gået på, håber du finder årsagen :)
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    At en oliepumpe bliver dårlig, er yderst sjældent og det samme gælder tryk ventilen. Spørgsmålet er om du skal lede efter fejlen i topstykket, det plejer at være der olietrykket går tabt.
     
  13. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Lige den sidste Update herfra.
    Der var skidt i reduktions ventilen i olie pumpen som gjorde at den bare stod konstant åben, så den blev renset og nu spiller det med 4,5 bar ved 1800 omdrejninger 0,8 bar i tomgang med varm motor
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det var godt, en relativ simpel rep, hvis man altså ser bort fra at bundkaret lidt svært at pille når motoren er inde i bilen, og i øvrigt sidder med 30-40 skruer :)
     
  15. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ja men hellere det, end et eller to dårlige lejer, så var det her en forholdsvis billige reparation.
     
    • Like Like x 1

Del denne side