Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

HJÆLP!! kan ikke få gang i min cylinder

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af KristianF, 17 Januar 2019.

  1. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Hej alle jeg søger lidt hjælp til at få min cylinder i gang på min w124 e260 1987.


    Cylinderen får både gnist/ brændstof og der er kompression og dysen virker. Kunne det være mit blandings forhold på den enkelte cylinder der ikke var iorden?? Nogle der har et godt bud på hvad mit problem kunne være.

    Det skal lige siges at jeg har lige har købt bilen og fået den igang, den havde ikke været startet i 1,5 år.

    På forhånd tak
    Kristian
     
  2. TomH

    TomH Member

    Joined:
    24 Juni 2015
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Holbæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310.000
    Årgang:
    1991
    Måske def. fordelerdæksel. Giver tit tændingsfejl. Eller måske er cylinderen "druknet", så tændrøret bliver vådt, og ikke giver gnist. Har selv prøvet det. Ud med tændrøret, og pust cylinderen tør med trykluft i nogle minutter. Og få tændrøret tørret godt, eller sæt et nyt i. God arbejdslyst
     
  3. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Der er ny rotor, fordeler, kabler og rør i, men prøver det med at blæse den tør! Tak
     
  4. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det kan vel også være en ventil løfter der hænger.
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvordan har du vurderet, at det er én bestemt cylinder?
     
  6. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Det ene tændrør er stadig hvidt og de andre er sorte så går ud fra at det kun er den.

    Har dog lige konstateret at der er olie på mit tændrør så tænker der nok er gået en toppakning og det er der fejlen ligger.
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jamen går motoren dårligt, eller er det bare en teori ud fra ét tændrørs udseende? Olien kan også være fra en defekt pakdåse, der lækker langs ventilen. Har du evt. set hvordan dysen sprøjter? Jeg spørger fordi du jo har foretaget en del fornuftige tests, men historien melder ikke noget om, at motoren går dårligt.
     
  8. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Ja motoren går dårligt der er ingen tvivl om at den ikke går på alle 6, har også lige konstateret at mit kølervand er fyldt med olie. Har ikke set hvordan dysen sprøjter man har haft byttet rundt med en anden dyse uden forskel.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Øv, så er den vist god nok. Det er en lang motor, hvor der er masser af mulighed for, at topstykket bliver skævt ift. blokken, så kan kun anbefale, at du får planet topstykket (som minimum få det målt: □, x osv.), og brug nye strækbolte (mange genbruger, men hvis du vil sove godt om natten, så køb nye). Også en god ide at undersøge, hvorvidt motorkølingen fungerer (kan være en medvirkende årsag).
    Når du nu har motoren adskilt, så skift pakdåser og forkæde i samme ombæring (ventiler kunne også med fordel slibes til, så får du bare en 100% stram og tæt motor).
    Bare mine råd. God arbejdslyst og velkommen hertil☺
     
  10. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Tak for svar! Jeg har helt sikkert tænkt mig at følge dine råd, når du skriver målt topstykket mener du så tryk prøvet? Og det med at få slibet ventiler er det noget jeg får gjort samme sted som planing?

    Tak skal du ha!
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej igen
    Afhængigt af økonomi, så er der flere versioner.

    1. En mekaniker står for det meste, men sender topstykket til et maskinværksted, hvis han har målt, at det skal planes (topstykket SKAL måles med følerblad for skævhed, ellers er det et useriøst og uprofessionelt værksted - du bør kontrollere dette og evt. finde et andet værksted ASAP). Du skal inden aftale pris og omfatning af reparation. Nogle mekanikere vælger et cylinderserviceværksted fremfor et alm. maskinværksted. Så er der straks mere styr på tingene og kvaliteten er også i top. Vælg en mekaniker, der har et godt kendskab til W124/M103, og hvor du føler at dine forventninger imødekommes og indfries. Man bliver meget nemt skuffet!

    2. Du afleverer bilen direkte hos et velrenommeret cylinderservice (brug trustpilot etc.), hvor motoren adskilles og topstykket bliver vasket, trykprøvet, planslebet, ventiler slibes, sæder fræses, ventilstyr undersøges, evt. undersøges løftere, knastaksel og vippetøj, pakdåser udskiftes, motor samles, ny forkæde monteres (cylinderservice er super opmærksomme på vigtigheden af ny forkæde på en gammel knastkædetrukket motor, da de bl.a. har erfaring med VW's såkaldte vedligeholdelsesfrie forkæder). Dette er den grundige luksusversion, som også koster derefter.

    Sammenlign priserne. Jeg vil gerne understrege, at hvis det gøres for billigt, så kan det hurtigt blive dyrt! Der er mange, der får skiftet en toppakning, som hurtigt ryger igen. Så forhør dig rundt omkring mht. værksteder. Sæt dig ind i tingene og motoren, så du ikke bliver snydt! Undersøg om andre ting skal udføres på motoren, mens den er adskilt.

    3. Gør det selv.
     
    Sidst redigeret: 21 Januar 2019
  12. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Hej igen, jeg laver det selv får dog planet/trykprøvet osv. Hos en prof.

    Men er der nogle specielle ting som man skal være opmærksom på? det er første gang jeg har hænderne i en mercedes.

    Og skal der bruges noget special værktøj?
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Først skal du være 100% sikker på, at toppakningen er røget. Er det ATF eller motorolie, der er i reservoiret? Der findes testkits og metoder - søg... Det er meget nemt, hvis bilen ikke har automatisk gearkassen, så kan det kun være motorolie, men test alligevel. Vandet kan godt blive meget grumset pga. rust, ir, biprodukter og utætheder.

    Instruktion til udskiftning af toppakning på M103: https://www.pelicanparts.com/techar...asket/25-ENGINE-Tackling_Your_Head_Gasket.htm

    Kan ikke lige finde et link til udskiftning af forkæde, men det findes derude. Vælg en kæde af god kvalitet (Mercedes bruger/brugte IWIS). Husk at udskifte pakdåserne.
    Slibesæt: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124026_1985-1990/01/01-150/1030105320O/
    Pakdåser: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124026_1985-1990/01/01-150/1030500158O/
    (Bemærk: Du skal kun betale prisen, der står i parentes pga. forumrabat.)

    Du bør alliere dig med Haynes (køb) og Mercedes' M103-manualer (kan Googles), og disse skal studeres meget nøje!

    Som nævnt får du forumrabat (25%) på reservedele af original kvalitet (ofte er delene OE) ved Gørløse Autoimport - det kan godt betale sig! Ellers spørg Nick herindefra - han er ansat ved Gørløse og er en flink mand...
    Mht. værktøj må du lige undersøge manualerne og se, hvad du skal bruge. Det kan også anskaffes ved Gørløse, ellers undersøger de det for dig.
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Søg på bolte og andre pakninger osv. på Gørløses side ift. din bilmodel. Af de forskellige manualer osv. fremgår, hvilke komponenter, der skal udskiftes. Derfor er det vigtigt at studere manualerne, så man er godt forberedt og har alt, der skal bruges, inden man går i gang.
     
  15. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Mange tak for svar!
     
  16. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Ved du om der er en ekstern olie køler til gearkassen eller om det bliver blandet i kassen? På forhånd tak.
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    ATF afkøles langs rør og eksternt i køleren.
     
  18. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Tusind tak! Jeg skifter mine stempel ringe også mens jeg er i gang, nogle gode råd eller noget jeg skal være ops på? Mvh
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Shit, du giver den gas! Har du undersøgt, hvor stort et projekt det er? Det er i dén grad yderligere adskillelse. Motoren skal ud osv. Har du kontrolleret, at der er toppakning- eller cylinderlækage? Motoren kan godt gå meget dårligt, hvis blandingsforholdet ikke er tunet ind. Det er både pumpe og filter, mekaniske indstillinger på blandingsanlægget, gummislid i fordeleren, tilstopninger undervejs, dårlige dyser, lækage fra koldstartsventilen, lækage fra EHA, lækage fra rør, dårlige forbindelser, døde følere, døde relæer osv.
    Jeg ville få styr på om toppakningen er røget først. Dernæst Jetronic.
     
  20. KristianF

    KristianF New Member

    Joined:
    17 Januar 2019
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260e
    Km:
    180000
    Årgang:
    1987
    Toppen er planet, tryk prøvet, fræset sæder og har fået et par nye vippe arme så den spiller bare nu.
    motoren går ikke dårligt, har bare hørt at jeg kan teste mine stempel ringe ved at hælde diesel i cylinderen og hvis det løber igennem er de gået og det må man sige det gjorde.. det er vel ikke nødvendigt at tage motoren ud? Kan jeg ikke bare tage dem nede fra?
     

Del denne side